ISNIN
04.03.2013
TOPIK:Hala Tuju Pendidikan Prasekolah Di Malaysia
Saya dan kawan-kawan telah menimba
pengetahuan yang amat berguna daripada Dr .Zuraidah berkenaan hala tuju
pendidikan awal kanak-kanak di Malaysia. Terlebih dahulu ,sebagai pengisian di
dalam blog ini,saya akan menyentuh serba sedikit berkenaan pendidikan awal
kanak-kanak yang amat memainkan peranan penting dalam perkembangan dan
pembangunan seseorang kanak-kanak. Jika pendidikan asas yang berkualiti
diberikan kepada kanak-kanak ,maka kanak-kanak tersebut akan mempunyai potensi
yang tinggi untuk berjaya di dalam pendidikan yang lebih tinggi. Oleh yang
demikian,boleh saya katakan bahawa guru pendidikan awal kanak-kanak amat
penting dalam membentuk masa depan kanak-kanak. Guru prasekolah adalah aset
penting kepada negara bagi melahirkan modal insan yang mempunyai jati diri yang
berkualiti dan lebih berdaya saing dalam pelbagai aspek samaada
akademik,sahsiah dan sebagainya
Di dalam topik ini,terdapat empat
agensi utama yang memacu pendidikan prasekolah di negara ini iaitu Kementerian
pelajaran,KEMAS,Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Jabatan Perpaduan
Negara dan Integrasi di bawah Jabatan
Perdana Menteri dan agensi swasta. Perkembangan pendidikan awal kanak-kanak di
Malaysia bermula pada tahun 1940 . Selepas
tahun 1960 iaitu pada zaman selepas merdeka
pendidikan awal kanak-kanak mula berkembang dengan pesat ,berikutan kesedaran
untuk mendapatkan pendidikan di kalangan golongan kurang berkemampuan yang mula
meningkat.
Yayasan Asia telah telah memainkan
peranan pada tahun 1969 dengan menyumbangkan wang kepada pertubuhan
pekerja-pekerja Malaysia (Worker Society of Malaysia) untuk mendirikan tadika
yang mirip program “HeadStart’ di Amerika Syarikat. Tadika ini ditubuhkan di kampung Muniady,kampung Sentosa dan Kampung Manggis yang terletak di Negeri Selangor yang mengutamakan
kanak-kanak yang dari golongan miskin dari keturunan melayu ,cina dan india.
Selain itu, untuk lebih mendalami
lagi berkenaan sejarah pendidikan awal kanak-kanak,kami juga meluaskan skop
pembelajaran dengan melihat perkembangan
prasekolah luar negara dan HEADSTART. Prasekolah
yang pertama didirikan di Amerika Syarikat pada tahun 1850
. Biasanya prasekolah lebih menumpukan kanak-kanak
dari golongan berada (kaya) untuk
belajar di prasekolah . Ini menyebabkan kanak-kanak miskin terbiar dan tidak
mendapat pendidikan awal kanak-kanak. Melalui program Headstart yang telah
dirancang ini dapat membantu kanak-kanak yang datang dari kawasan mundur dan
keluarga miskin.Mereka ditempatkan di satu kawasan dan diberi kemudahan
pembelajaran. Diantara ciri-ciri Program Headstart ialah
Penglibatan ibu-bapa.
Ibu-bapa terlibat di dalam
pengajaran dan pembelajaran ,perancangan program
dan pengurusan prasekolah.
Kesihatan
Menyediakan program kesihatan yang
meliputi perubatan dan pergigian ,kesihatan
mental dan perhidmatan makanan bagi kanak-kanak prasekolah.
Pemakanan
Membimbing kanak-kanak untuk menjaga
kesihatan diri dan pentingnya memakan
makanan yang sesuai dan cara menjaga gigi
diri sendiri
Pendidikan
Fokus kepada pengalaman individu
unutk perkembangan sosial,intelek,fizikal dan
emosi.
Perhidmatan sosial
Membantu keluarga berusaha secara
diri sendiri unutk meningkatkan kualiti kehidupan.
No comments:
Post a Comment