MINGGU
KEDUA
25.2.2013
Pada
permualaan sem-6 ini saya dan kawan-kawan telah mempelajari sesuatu yang amat
penting untuk kami ketahui daripada DR ZURAIDAH sebagai bakal pendidik.Ianya
berkenaan hala tuju sistem pendidikan
negara pada masa kini yang lebih dikenali sebagai Pelan Pembangunan Pendidikan
Malaysia 2013-2025.Kita akan melihat matlamat dan pendekatan Pelan Pembangunan
pendidikan Malaysia dengan skop yang lebih kecil sebagai pengisian di dalam
Blog ini.
MATLAMAT
DAN PENDEKATAN
KEMENTERIAN Pelajaran akan mengorak
langkah dalam menghasilkan suatu sistem pendidikan negara yang berteraskan lima ciri
aspirasi utama iaitu akses, kualiti, ekuiti, perpaduan dan kecekapan.
Di samping itu, pada peringkat
murid-murid pula, pelan ini menyasarkan 6 ciri aspirasi
utama iaitu pengetahuan, kemahiran berfikir, kemahiran memimpin,
kemahiran dwibahasa, etika dan kerohanian, serta identiti nasional.
Dalam
merangka Pelan ini, 9
bidang keutamaan yang dikenal pasti hasil daripada Laporan
Penilaian Pendidikan Negara telah diperhalusi. Sembilan perkara
tersebut ialah:
*
Pertama,
memartabatkan profesion keguruan;
* Kedua,
meningkatkan kualiti kepimpinan sekolah;
* Ketiga,
meningkatkan kualiti sekolah;
* Keempat, memantapkan
kualiti kurikulum dan pentaksiran;
* Kelima,
meningkatkan penguasaan pelbagai bahasa;
* Keenam,
mengukuhkan pelibatan ibu bapa, sektor swasta dan masyarakat sebagai rakan
kongsi dalam pendidikan;
* Ketujuh,
meningkatkan kesediaan murid untuk merebut peluang dalam pendidikan tinggi dan
pasaran kerja;
* Kelapan,
memperbaiki kecekapan dan keberkesanan pengurusan sumber; dan
* Kesembilan,
membina kemampuan serta keupayaan sistem penyampaian pendidikan.
Daripada keseluruhan 9 bidang
keutamaan ini, Kementerian telah mengenal pasti 11 anjakan yang perlu dilakukan
bagi menghasilkan perubahan yang diingini oleh seluruh rakyat Malaysia.
Sebahagian daripada anjakan ini merupakan perubahan strategi dan hala tuju
pendidikan, manakala anjakan yang lain merupakan perubahan operasi yang telah
dan sedang dilaksanakan. Sama ada perubahan bersifat strategi atau operasi,
semuanya menggambarkan perubahan amalan semasa.
11
ANJAKAN
ANJAKAN
PERTAMA (1)
Menyediakan Kesamarataan Akses Kepada Pendidikan Berkualiti
Bertaraf Antarabangsa. Hakikatnya, hari ini, murid dikatakan telah
berjaya menguasai ilmu apabila mereka berupaya menganalisa maklumat, berfikir
secara kritis, mengaplikasi ilmu secara kreatif dan berkomunikasi dengan
berkesan. Inilah ciri-ciri kemahiran berfikir aras tinggi yang telah pun
dimiliki oleh murid di negara-negara maju. Sehubungan dengan itu, Kementerian
akan melancarkan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) dan Kurikulum
Standard Sekolah Rendah (KSSR) yang disemak semula pada tahun 2017. Kementerian
juga akan menimbang pindaan kepada peraturan sedia ada untuk memberikan
kelonggaran kepada sekolah mengamalkan jadual anjal selagi sekolah boleh
menyampaikan hasil pembelajaran dan kandungan yang digariskan dalam kurikulum.
Seiring dengan pelaksanaan kurikulum
baharu ini, kementerian akan mengkaji kemungkinan melaksanakan laluan
pembelajaran pintas selain pendidikan arus perdana. Ini termasuklah membenarkan
murid berpencapaian tinggi menamatkan pengajian sekolah menengah dalam masa
empat tahun berbanding lima tahun sekarang, dan menamatkan sekolah rendah dalam
masa lima tahun berbanding enam tahun.Selanjutnya, peperiksaan dan pentaksiran
kebangsaan akan dirombak untuk meningkatkan tumpuan terhadap kemahiran berfikir
aras tinggi, seiring dengan pelaksanaan kurikulum baharu. Sebagai contoh
menjelang tahun 2016, peperiksaan UPSR akan mengandungi 80 peratus soalan
berbentuk pemikiran aras tinggi.
Selain itu, tempoh pendidikan wajib
juga akan dilanjutkan daripada 6 tahun sekarang kepada 11 tahun, dengan disokong
oleh pelbagai inisiatif untuk mengekalkan murid dalam sistem pendidikan,
termasuk memperluaskan laluan pendidikan dan latihan teknik dan vokasional.Untuk
menjamin akses pendidikan berkualiti dan bertaraf antarabangsa kepada semua
murid, kerajaan akan meningkatkan pelaburan bagi sumber fizikal dan pengajaran
kepada murid dengan keperluan khusus. Murid Orang Asli dan kumpulan minoriti,
serta murid kurang upaya fizikal dan pembelajaran, akan menerima bantuan
tambahan supaya mereka juga menikmati peluang yang sama seperti murid lain.
ANJAKAN
YANG KEDUA (2)
Dari segi penguasaan bahasa,
Kementerian akan memastikan setiap murid profisien dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa
Inggeris. Menerusi Pelan Pembangunan Pendidikan ini, Kementerian akan
memperluas program LINUS supaya meliputi literasi Bahasa Inggeris. Kementerian
juga akan meningkatkan kemahiran bahasa Inggeris guru dengan memastikan semua
70,000 orang guru bahasa Inggeris lulus Cambridge Placement Test (CPT) dalam
tempoh dua tahun.
Guru yang tidak mencapai standard
yang ditetapkan akan mengikuti latihan intensif untuk meningkatkan kemahiran.
Di samping itu, murid akan diberi pendedahan yang lebih meluas terhadap bahasa
Inggeris dengan memperkenalkan modul Sastera Inggeris yang akan diwajibkan
kepada murid sekolah menengah.
Bagi memantapkan penguasaan bahasa
Malaysia di semua jenis sekolah, kementerian akan memperkenalkan kurikulum
Bahasa Malaysia yang standard pada peringkat rendah, merangkumi sekolah jenis
kebangsaan. Dengan pelaksanaan kurikulum standard ini, Kelas Peralihan di
sekolah menengah kebangsan akan dimansuhkan mulai tahun 2017. Selain itu,
Kementerian juga akan menggalakkan setiap murid mempelajari bahasa tambahan
seperti bahasa Cina, bahasa Tamil atau bahasa Arab serta bahasa ibunda atau
bahasa antarabangsa yang lain.
ANJAKAN yang ketiga (3)
Melahirkan rakyat Malaysia yang menghayati
nilai. Dalam mengharungi dunia yang semakin mencabar hari ini, anak-anak kita
perlu memiliki nilai-nilai murni sejagat yang selaras dengan tuntutan moral,
etika dan agama. Pada masa yang sama, sebagai warganegara, anak-anak kita juga
perlu sentiasa dipupuk dengan semangat patriotisme untuk membina satu identiti
nasional yang kukuh dan jitu.Untuk itu, menerusi Pelan Pembangunan Pendidikan
ini, kementerian akan memperkukuhkan Pendidikan Islam, Pendidikan Moral dan elemen
Sivik menjelang tahun 2017. Pedagogi untuk Pendidikan Islam dan
Pendidikan Moral juga disemak semula untuk melibatkan lebih banyak aktiviti
main peranan (role play), simulasi, perbincangan, dan tugasan dalam kumpulan
kecil. Selanjutnya, Kurikulum Pendidikan Islam akan melibatkan tumpuan terhadap
pemahaman nilai teras dan falsafah Islam serta agama-agama yang lain.
Bagi murid bukan Islam pula,
Pendidikan Moral akan mengandungi pemahaman tentang nilai teras semua agama
utama di Malaysia. Kementerian juga akan mengkaji kemungkinan murid Islam dan
bukan Islam berkongsi kelas yang sama apabila nilai-nilai sejagat diajar.
Program-program yang sedia ada seperti Rancangan Integrasi Murid Untuk
Perpaduan (RIMUP) dan program 1Murid 1Sukan 1Kelab dan 1Badan Berunifom juga
akan diteruskan.Segala langkah yang akan diambil ini tidak akan berhasil tanpa
sokongan dan dokongan guru-guru yang berkualiti.
ANJAKAN
YANG KEEMPAT (4),
Meningkatkan kualiti guru dan menjadikan profesion keguruan
sebagai profesion pilihan. Anjakan ini adalah selari dengan
pandangan sebahagian besar peserta Dialog Nasional Pendidikan Negara yang
mahukan kualiti guru diberikan keutamaan.Untuk itu, kementerian akan
mengetatkan syarat kemasukan ke latihan perguruan dengan menyasarkan hanya 30%
teratas daripada kelompok pelajar cemerlang menyertai profesion keguruan.
Selain itu, bagi guru-guru yang sudah berada dalam sistem, kementerian akan
mengukuhkan pembangunan kerjaya berterusan guru-guru dengan melaksanakan
program pembangunan kerjaya secara in-situ di sekolah.
Untuk menyokong peningkatan prestasi
guru, kementerian akan menyediakan laluan kerjaya guru berasaskan kompetensi
dan prestasi. Dalam hal ini, guru berprestasi tinggi akan berpeluang menikmati
kenaikan pangkat bermula daripada gred DG41 sehingga DG54 dalam tempoh yang
lebih singkat, iaitu kurang daripada 25 tahun yang merupakan purata tempoh
kenaikan pangkat secara time-based yang baru.Selain itu, kementerian akan
memastikan guru memberikan tumpuan kepada fungsi teras pengajaran dengan
mengurangkan beban pentadbiran; memperluaskan laluan kerjaya guru untuk peranan
kepimpinan, pakar pengajaran dan pakar bidang khusus; dan mempertimbangkan
untuk mewujudkan satu skim pensijilan yang dikaitkan dengan penguasaan
kecekapan guru.
ANJAKAN
YANG KELIMA (5)
Memastikan pemimpin berprestasi tinggi ditempatkan disetiap
sekolah. Untuk itu, kKementerian akan memperkenalkan kriteria
pemilihan pengetua dan guru besar berasaskan kompetensi, serta memperkukuhkan
proses perancangan penggantian pengetua dan guru besar mulai tahun 2013. Selain
itu, kementerian juga akan menempatkan pengetua atau guru besar cemerlang di
sekolah-sekolah luar bandar dan di kawasan-kawasan miskin bandar bertujuan
untuk meningkatkan prestasi sekolah.Kementerian juga akan menyediakan sokongan
yang secukupnya kepada pengetua dan guru besar untuk membantu mereka
meningkatkan prestasi sekolah.
,
ANJAKAN
YANG KEENAM (6)
Mengupaya JPN, PPD dan sekolah untuk menyediakan penyelesaian
khusus berasaskan keperluan. Kementerian akan menempatkan Jurulatih
Mata Pelajaran Khusus Program Penambahbaikan Sekolah (School Improvement
Specialist Coaches atau SISC+) dan Jurulatih Pengetua Rakan Penambahbaikan
Sekolah (School Improvement Partners atau SiPartners) secara sepenuh masa di
Pejabat Pelajaran Daerah. Para jurulatih ini bertanggungjawab memberikan
bimbingan secara terus kepada sekolah berprestasi rendah, iaitu sekolah yang
berada dalam band 5, 6 dan 7. Satu projek rintis akan dilaksanakan di negeri
Sabah dan Kedah mulai Januari 2013, manakala pelaksanaan seluruh negara akan
bermula Januari 2014.
Selain itu, untuk meningkatkan
autonomi sekolah, kementerian akan membenarkan fleksibiliti pengoperasian ke
atas pengagihan bajet dan pelaksanaan kurikulum, dimulai dengan Sekolah
Berprestasi Tinggi, Sekolah Kluster, Sekolah Amanah dan sekolah-sekolah yang
menunjukkan peningkatan prestasi yang ketara. Dari semasa ke semasa, lebih
banyak sekolah akan diberikan hak membuat keputusan dan akauntabiliti
berdasarkan prestasi yang ditunjukkan.Dalam dunia yang pantas berkembang hari
ini, teknologi maklumat dan komunikasi atau ICT mempunyai potensi yang besar
untuk memacu proses pembelajaran.
ANJAKAN YANG KETUJUH (7)
Memanfaatkan (ICT) bagi meningkatkan
kualiti pembelajaran. Kementerian akan meningkatkan akses internet dan persekitaran pembelajaran
maya melalui pelaksanaan 1BestariNet bagi kesemua 10,000 buah sekolah yang
dijangka selesai sepenuhnya pada penghujung tahun 2013. Dalam masa
yang terdekat, semua murid akan mempunyai akses kepada rangkaian 4G di sekolah
yang akan menyediakan landasan untuk pelaksanaan pembelajaran secara
interaktif.
ANJAKAN
YANG KELAPAN (8)
Mentransformasi kebolehan dan keupayaan penyampaian
Kementerian Pelajaran. Struktur organisasi kementerian akan disusun
semula agar fungsi bahagian tidak bertindih. Lebih ramai tenaga kerja akan
ditempatkan di PPD, iaitu agensi utama dalam rantaian penyampaian pendidikan.
Dalam konteks ini, PPD bukan lagi semata-mata berperanan sebagai saluran
penghubung antara kementerian dan sekolah, tetapi sebagai agensi penting yang
terlibat secara langsung dalam memantau dan mengurus prestasi sekolah.
Kementerian akan mengekalkan fungsinya dalam perancangan makro dan penggubalan
dasar, manakala JPN akan memberikan tumpuan kepada penyelarasan dan penyampaian
segala perancangan, serta menjadi penghubung yang penting antara penggubal
dasar dan pelaksana di peringkat bawah.
ANJAKAN
YANG KESEMBILAN (9)
Menyedari hakikat bahawa proses pembelajaran tidak hanya
berlaku di sekolah, tetapi turut merangkumi aktiviti-aktiviti di luar sekolah
yang melibatkan penyertaan ibu bapa, komuniti dan sektor swasta, kementerian
akan melaksanakan
dengan memperluaskan jalinan kerjasama dengan
ibu bapa, komuniti, dan sektor swasta. Kementerian akan
memperluaskan capaian Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah (SAPS), untuk
membolehkan ibu bapa memantau kemajuan anak mereka di sekolah secara atas
talian. Perhatian khusus akan diberikan kepada usaha membantu ibu bapa luar
bandar dan miskin bandar meningkatkan prestasi anak masing-masing.Selain itu,
pihak kementerian akan mendapatkan maklum balas daripada setiap PIBG mengenai
pelaksanaan kurikulum setempat dan kualiti guru mulai tahun 2016. Untuk
menggalakkan pelibatan sektor swasta dan komuniti, kementerian akan menambah
bilangan Sekolah Amanah kepada 500 buah menjelang tahun 2025 dengan turut
melibatkan kumpulan alumni dan pertubuhan bukan kerajaan yang berpotensi
sebagai penganjur.
ANJAKAN
YANG KESEPULUH (10)
Memaksimumkan pulangan bagi setiap ringgit yang dibelanjakan.
Kementerian akan mengaitkan setiap program yang dilaksanakan dengan
keberhasilan murid yang hendak dicapai dan merasionalisasi program berimpak
rendah pada setiap tahun, seiring dengan anjakan pengurusan kewangan negara ke
arah Bajet Berasaskan Keberhasilan (Outcome-Based Budgeting). Kementerian juga
akan meningkatkan kecekapan dalam mengurus perbelanjaan dengan memberikan
keutamaan kepada bidang paling kritikal seperti peningkatan kemahiran dan
latihan guru.
ANJAKAN
YANG KESEBELAS (11)
Meningkatkan ketelusan akauntabiliti awam.
Sepanjang pelaksanaan Pelan ini, semua pihak berkepentingan akan mempunyai
akses yang tetap dan telus berkenaan tahap kemajuan setiap inisiatif yang
dilaksanakan oleh kementerian. Laporan Tahunan mengenai kemajuan sasaran dan
inisiatif Pelan ini akan diterbitkan untuk tatapan umum mulai tahun 2013.
Kementerian juga akan melaksanakan semakan komprehensif pada tahun 2015, 2020
dan 2025 bagi memastikan pelan ini sesuai dengan sifat dinamis dan perkembangan
semasa sektor pendidikan.
No comments:
Post a Comment